търси
cnsys последен брой търсене архив абонамент за услугата
"Класа"  5 октомври 2009 , 17 стр.
Facebook is watching you*
45% от работодателите в САЩ проверяват кандидатите чрез личните им профили. Една трета дори отказват да наемат даден служител заради информация именно там

Диана Йосифова, Розалия Банкова

Социалните мрежи са безплатни, достъпни и стават все по-опасни. И въпреки че се спори доколко са социални, а не точно обратното - дали не лишават хората от лични контакти за сметка на виртуалните познанства, едно нещо вече е ясно - използват ги не само тийнейджъри, но и все повече зрели хора, дори цели корпорации. Има все повече фирми, където профилът във Facebook не е по желание, а е задължителен.
Но масовото "преселение" по посока онлайн крие своите рискове. За това предупреди дори американският президент Барак Обама. В онлайн дискусия с ученици от началните класове за силата на подобни сайтове той посъветва: "Внимавайте какво "поствате" (жаргонен израз за "публикувате") във Facebook... Където и да отидете, каквото и да правите, рано или късно то отново изплува в живота ви."
Подобно съобщение може би трябва да се отправи не само към младите, но и към зрелите потребители, които в последно време ползват социалните мрежи не по-малко от децата, но се държат доста по-зле. Мрежата изобилства от неприятни случки като този за крадец, който бе хванат, защото си проверил профила във Facebook от къщата, която обирал. Други пък бяха "хванати в крачка" за виртуални афери в Second Life.
Освен негативи в личен аспект социалните мрежи могат да донесат и отрицателни резултати за кариерата. Според проучване на Harris Interactive за CareerBuilder.com 45% от работодателите в САЩ проверяват кандидатите чрез социални мрежи. Миналата година техният брой е бил 22 на сто. Една трета дори отказват да наемат даден служител заради информация от личния му профил.

Едно съобщение може да ти струва брака, имиджа и кариерата

Други пък на пръв поглед безобидни онлайн действия могат да костват предложение за работа. Копър Райли например направила фаталната грешка да публикува tweet-съобщение, което гласи : "Cisco тъкмо ми предложиха работа. Сега трябва да избирам между нуждата от тлъста заплата и всекидневното кандилкане с влак до Сан Хосе и омразата към това, което ще правя." За нейно нещастие посланието й стигнало до мениджъра по подбор на кадри. Естествено, офертата била оттеглена.
В друг случай англичанин използвал профила си да поиска развод. Нейл Брейди направи публично достояние разпада на връзката си. Толкова публично, че информацията заинтересува британския всекидневник "Мейлгот", който раздуха ситуацията. Така от един безобиден статус "Нейл Брейди приключва брака си с Ема Брейди" първият развод по Facebook вече е факт. Едва ли ще е последният.
Присъствието и на шефа ти в мрежата също носи негативи. Банкерът Кевин Колвин предупредил преките си началници, че трябва спешно да тръгне за Ню Йорк, тъй като нещо се е случило вкъщи. На следващия ден негов "приятел" му поставя етикет (синоним, който се използва, когато маркираш на снимка някои от потребителите във Facebook) от снимка на парти по случай Вси Светии. Естествено, този факт не останал незабелязан и от шефовете му.

Обама също успя да "сгафи" виртуално

Той заяви, че рапърът Кание Уест е "глупак", след като певецът предизвика скандал по време на церемонията по връчване на видеомузикалните награди на MTV. Служители на телевизия Ей Би Си чули случайно коментара, който Обама направил по адрес на певеца в разговор с журналиста от телевизия Си Ен Би Си Джон Харуд. Веднага репликата на президента се завъртя в Twitter, което автоматично му коства няколко хиляди гласа подкрепа. Впоследствие каналът обясни, че историята била разпространена, преди да бъде проверена, и се извини на Си Ен Би Си и на президента.
Омъжената Шерил Смит пък съвсем случайно се натъква на рекламна кампания за "сексапилни необвързани хора". Голямата изненада дошла, когато съпругът й открил нейна снимка във въпросната реклама. Макар че оправданието на Facebook било от външна компания, това е един от много примери как могат да използват вашата самоличност без ваше разрешение. Така че дръжте личните си настройки под контрол.
Подобни "идиотски" действия в мрежата са още по-притеснителни, когато става въпрос за зрели хора. Оказва се, че те използват много по-често социалните мрежи, отколкото децата. Според компанията за анализи и проучвания Nielsen, през миналата година Facebook е постигал по 24 милиона нови потребители на месец на възраст между 35 и 49 години. Друго проучване на Pew & American Life Internet Project пък показва, че през 2008 г. процентът на възрастни потребители с профили в социални мрежи е достигнал 35 на сто. През 2005 г. техният брой е бил едва 8%.
Все пак виртуалните приложения могат да служат и за добро. Швейцарски полицаи успяха да открият плантации с марихуана, използвайки Google Earth - софтуер, който показва сателитни снимки. Палестинското движение "Хамас" пък твърди, че пак благодарение на приложението Израел следи и набелязва своите цели в Палестина. Според британски експерти снимки от Google Earth са били открити и в домовете на иракски терористи.

Младите хора стават все по-внимателни какво публикуват

И докато зрелите хора злоупотребяват с функциите и свободата в интернет, младите хора между 18 и 22 година са все по-внимателни със съдържанието, което публикуват. Оказва се, че половината от щатските колежани коригират наличната информация за себе си с оглед намирането на работа. Дори наскоро моя приятелка бе принудена да си изтрие профила, тъй като иска да кандидатства за специалност "психология на децата с проблеми с наркотици, алкохол и др." Университетът, естествено, ще провери профила й. Тя пък не иска да я виждат на снимки, че пие или пуши. Това може да й струва приемането в учебното заведение.
В крайна сметка въпреки безспорните си ползи от гледна точка на бърз контакт с познати най-използваната социална мрежа Facebook е и неизчерпаем източник на спам и ненужна информация както за вас, така и за многобройните приложения, използвани от приятелите ви. А начините за губене на време са наистина много - разнообразието от игри се простира от виртуална ферма, в която си отглеждаш животни, до мафиотските войни, където си купуваш оръжие и се изживяваш като герой от "Кръстникът".
Другата голяма мода сред потребителите в момента е тегленето на късметчета, които представляват мъдри и не чак толкова мъдри афоризми на различни автори и известни личности, както и куизовете (тестове). Във Facebook чрез отговарянето на десетина въпроса можеш да разбереш полезни неща за себе си, като кой герой от "Сексът и градът" си, както и кой зеленчук или цвят отговаря на душевността ти, или на кой от покойните диктатори приличаш. Все интересна информация, която със сигурност ти помага да се опознаеш по-добре. Ако пък все още ти е скучно, веднага можеш да препродадеш някои от приятелите си, за щастие засега само във виртуални пари.



* Facebook вижда всичко - вариация на известната фраза от книгата на Джон Оруел "1984" - "Големият брат вижда всичко"

2000 - 2010 © CNsys PLC